Si quiere recibir el próximo boletín en castellano, modifique sus preferencias de suscripción aquí
NOVA EXPOSICIÓ
DEL 3 DE MARÇ AL 5 DE JUNY DE 2021
L'obra gràfica completa de Manolo Millares
La recepció. L’obra en paper segueix sofrint a Espanya aquell amable desprestigi que ja descrigué Fernando Zóbel, fundador l’any 1966 del Museo de Arte Abstracto Español de Cuenca. En les monografies dels grans artistes, l’obra en paper sol quedar reduïda a un parell de línies il·lustrades i una o dues fotografies. Aquesta mostra, generada a partir d’un catàleg raonat que recull l’obra gràfica de Manolo Millares (no a la inversa), reconstrueix la seva història.
 
Una exposició itinerant. Després de passar per Madrid, Marbella i Cuenca ha arribat a Palma una mostra que reuneix l’obra gràfica completa de Millares. Comissariada per l’autor del seu catàleg raonat, Alfonso de la Torre, l’exposició inclou la totalitat de la seva producció gràfica, una secció de les pintaderas que tant l’apassionaren i diversa documentació, entre la que s’inclou aquest poema de Rafael Alberti.
 
L'artista. El canari Manolo Millares (1926-1972) visqué des de nin envoltat de paper. Va iniciar-se com a pintor de paisatges i autoretrats, però ben aviat abraçà la pintura abstracta. Cofundador del grup El Paso, en la seva obra es distingeixen dues etapes: una inspirada per la seva passió cap a l’arqueologia i la segona marcada per l’ús de l’arpillera, la qual evoca la tela en què estaven embolcallades les mòmies guanxes.
 
El viatge. L’any 1969 Millares aprèn la tècnica del gravat d’Antonio Lorenzo, amb qui havia entrat en contacte deu anys abans a París, on havia viatjat amb Fernando Zóbel i Gerardo Rueda: “Va succeir en l’estudi parisenc d’un artista nord-americà anomenat Bernard Childs, un antic conegut de Zóbel” escriu Lorenzo. “Els tallers d’aquella època [...] eren més modests que els actuals, però amb molt ambient: chuferetaspremses, eines, paper, estanteries amb pots de tintes, etc.; prou per seduir a un tipo que, com jo, té tendència a manipular-ho tot”.
Les carpetes. A partir d’aquell moment, Millares dedicarà un titànic esforç a la seva obra gràfica: en el transcurs de tretze anys realitzarà cinquanta estampes reunides en cinc carpetes. La primera, “Mutilats de Pau”, la qual dedica al seu pare, la presenta a Nova York el març de 1965, juntament amb altres pintures i dibuixos. La cinquena, Descobriments – Millares 1671, a la qual deu el seu nom aquesta exposició, fou editada pel Museo de Arte Abstracto de Cuenca i ha estat descrita com el “diari d’un arqueòleg imaginari del Segle d’Or”.
 
Els temes. A causa que l’artista canari veia el món com una continuació de les èpoques més obscures del passat, en les seves carpetes hi són presents la Inquisició, la tortura i la mesquinesa. “La consciència de Millares està compromesa amb la història del seu poble, i entre les Canàries dels guanxes i la Castella de Torquemada [...] passeja la seva angúnia i obsessió” escrigué José-Augusto França l’any 1977.
 
La mostra. Aquest dimecres, el Museu Fundación Juan March de Palma inaugura una exposició que reuneix el corpus de la producció gràfica de l’artista: a les cinc carpetes artesanals, se sumen cinc cartells originals editats amb tècniques serigràfiques i diversa documentació, així com les pintaderas d’argila procedents del Museo Canario, les quals tant influïren en la seva obra. 
 
El documental. En la mostra també es projecta un documental realitzat per Elvireta Escobio i l’artista, Millares, 1970, en el qual se’l pot veure en ple procés creatiu, “pintant les seves arpilleres, sacs esgarrapats i tornats a cosir, coberts de pintura vermella o blanca; en trànsit, tens com el seu missatge” en paraules del periodista Juan Cruz.
PREFÈRENCIES DE SUSCRIPCIÓ
Museu Fundación Juan March
Palma

Sant Miquel, 11. 07002 Palma
+ 34 971 71 35 15
 
Dilluns a divendres: 10 – 18.30 H
Dissabtes: 10.30 – 14 H
Diumenges i festius: tancat