A conversation with Luciano García Lorenzo and a dramatised reading by Mario Gas and Ricardo Moya Poetics and Theatre Mario Gas

A conversation with Luciano García Lorenzo and a dramatised reading by Mario Gas and Ricardo Moya

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Mario Gas and Luciano García Lorenzo
Ricardo Moya and Mario Gas, performance

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  1. Mario GasMario Gas

    Director escénico y de cine, gestor teatral y actor. Formado en los teatros universitarios e independientes de los años 60, ha montado más de un centenar de espectáculos entre teatro, ópera, zarzuela y music hall a lo largo de su dilatada trayectoria, desde que se estrenara en 1965 con la dirección de Asalto Nocturno, de Alfonso Sastre.

    Ha sido premiado, entre otros, por: El temps i els Conway (1992), Premio de la Crítica a la mejor dirección; Sweeney Todd (1995), Premio de la Crítica de Barcelona, Premio Nacional de Teatre de la Generalitat de Catalunya, y premios Max a la mejor dirección de escena y al mejor espectáculo de teatro musical; Martes de Carnaval (1995), Premio de la Crítica al mejor espectáculo; La reina de belleza de Leenane (1998), Premio de la Crítica de Barcelona y Premio Butaca a la mejor dirección teatral; y Follies (2012), premios Max a la mejor dirección de escena y a la mejor dirección musical.

    Sus trabajos más recientes como director de escena son: El sueño de un hombre ridículo (2002), de F. Dostoievski; Las criadas (2002), de J. Genet; Madame Butterfly (2002), de G. Puccini; Zona zero (2003), de N. LaBute; La Orestiada (2004), de Esquilo; A Electra le sienta bien el luto (2005), de E. O’Neill; Ascensión y caída de la ciudad de Mahagonny (2007), de B. Brecht y K. Weill; Homebody/Kabul (2007), de T. Kushner; Las troyanas (2008), de Eurípides; Muerte de un viajante (2009), de A. Miller; Un tranvía llamado deseo (2011), de T. Williams; Follies (2012), de S. Sondheim y J. Goldman; El veneno del teatro (2012), de Rodolf Sirera; El invernadero (2015), de Harold Pinter; y Sócrates (2015), de Mario Gas.

    Como gestor teatral ha sido el director de festivales como el de Otoño de Barcelona, el Grec de Barcelona y el Olímpic de les Arts. Ha sido director del Teatre Condal, del Saló Diana y, entre 2004 y 2012, del Teatro Español de Madrid.

    A lo largo de toda su carrera, ha combinado sus trabajos como director escénico y gestor teatral con los de director de cine, crítico teatral, profesor de interpretación, iluminador, escenógrafo, director de doblaje y actor. Ha participado como actor en teatro, televisión y cine, trabajando en más de una treintena de películas con directores como Vicente Aranda, Bigas Luna, Luis García Berlanga o Ventura Pons. Ha dirigido la película El pianista (1998), basada en una novela de Manuel Vázquez Montalbán. En 2009, ha recibido el II premio La Barraca de la Universidad Internacional Menéndez Pelayo en reconocimiento a su labor profesional dedicada a la escena.

  2. Ricardo MoyaRicardo Moya

    Su trayectoria como profesional de la escena abarca los campos de la interpretación, la dirección y la pedagogía. Es co-fundador de la Escuela de Arte Dramático de Cantabria y fundador de la compañía Variedades del Cantábrico. Ha sido protagonista de montajes teatrales para el Teatro Español, el Centro Dramático Nacional, el Teatre Nacional de Catalunya, el Festival Grec, La Fura dels Baus, la compañía de Nuria Espert y Tricicle. En la dirección teatral, ha sido ayudante de dirección de directores como Mario Gas o Mariano Barroso, y ha dirigido Esta noche debes dormir bien de Lola Rodríguez Jalón, El rufián en la escalera de Joe Orton, y Viejos tiempos de Harold Pinter, por citar las últimas.

  3. Luciano García LorenzoLuciano García Lorenzo

    Profesor de investigación del Instituto de Filología del Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Es doctor en Filosofía y Letras con premio extraordinario por la Universidad Complutense de Madrid. Ha sido director del Festival Internacional de Teatro Clásico de Almagro, así como fundador y director de Cuadernos de Teatro Clásico y director de Anales Cervantinos.

    Especialista en Teatro español del Siglo de Oro y del siglo XX, ha publicado libros y artículos sobre teatro clásico y contemporáneo, y ha editado obras de autores clásicos y de los siglos XIX y XX. Es miembro del consejo de redacción de destacadas revistas literarias y filológicas españolas y extranjeras.

MARIO GAS: WORD AND MUSIC

After viewing many theatrical stagings, normally only few remain in the minds of the viewers as an unforgettable memory. It is the same anthology that readers, movie viewers, music lovers, and exhibition enthusiasts (or enthusiasts of any other field, as it is my case with bridges, either those helping people to cross a stream, or connecting two shores separated by overwhelming water currents) do. Well, one of the theatrical stagings that has proved in the last years to leave a special memory in many has been Ascensión y caída de la ciudad de Mahagonny from Bertolt Brecht and Kurt Weill (Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny in its the original German title). With it, Mario Gas proved once more that he was -and still is- one of the fundamental names in scene direction, the same way he is currently touring Spain showing Shakespeare's Julius Caesar and proving that he is also one of the best actors that Spanish theatre has produced in the last decades.

Mario Gas was born to a family of singers and performers in Montevideo (1947) where his parents were performing: Manuel Gas and Anna Cabré, sister of the bullfighter and actor Mario Cabré. Mario was born in the middle of a tour, like the case of Fernando Fernán Gómez (Lima, 1921) or the daughter of other great performers: Ana Diosdado (Buenos Aires, 1938). Due to their professional excellence, it is worth reminding that Gas is married to Vicky Peña, that his son Orestes is a musician, and that their daughter Miranda Gas is also an excellent actress.

It is not a matter of remembering now the huge professional labour that Mario Gas has done as theatre and opera director, or reminding his work as an actor, especially in Madrid and Catalonia, nor his work under the orders of Spain's best directors.  We would, nevertheless, like to highlight to the readers that Mario Gas can also be identified even when physically absent, due to his magnificent voice. This is the reason why when we join in the cinema actors like John Malkovich, we can see how their unquestionable merits ar further enhanced by the voice of Mario Gas, who dubs to Spanish the voice of the characters played by this exceptional North American actor.

We began this text by writing about Mahagonny, and I wish to finish referring to the space in which it was played. Brecht's work occupied one of the most emblematic spaces of Madrid, and not only because of the theatre, along the last years: Matadero. A space, actually a diversity of spaces, especially designed for the most modern creations, but also with two theatre rooms where some of the most relevant theatrical stagings have been presented since its creation more than six years ago. Mario Gas will remain forever as the directly responsable for managing what has been done in the early life of these two rooms of Matadero, the same way his work between 2004 and 2012 leading the Teatro Español (the two rooms of Matadero actually depend on it) has given us the most glorious periods of this emblematic theatre of Madrid. His last staging -Follies (2012), in the Teatro Español- is an excellent testimony of everything presented here, not only due to the value of the staging, but also because of the combinations of words and music provided by the Gas family (with his brother Manuel Gas heavily present).