"The Lodger" (1926) by Alfred Hitchcock Silent Cinema Detective Film

"The Lodger" (1926) by Alfred Hitchcock

  1. The event took place on
Manuel Hidalgo

The Lodger (1926, UK) by Alfred Hitchcock (70’)
Presentation: Manuel Hidalgo

Inspired by a novel by Marie Belloc Lowndes that recreated the activity of the serial killer Jack the Stripper, who murdered five women in London in 1888 and was never identified. This film transposed the case to the modern day and constituted the director’s first major commercial success, in which he introduced the theme of the “innocent man on the run” for the first time.

On Saturday, the video of the presentation recorded the day before will be shown.

Multimedia

  1. Manuel HidalgoManuel Hidalgo

    Periodista, escritor, crítico y guionista de cine. Licenciado en Ciencias de la Información por la Universidad de Navarra, ha dirigido programas de televisión y trabajado como guionista en las películas La mujer del prójimo (1988) de José Fonseca e Costa, Una mujer bajo la lluvia (1992) de Gerardo Vera, El portero (2000) de Gonzalo Suárez, por la que fue nominado al Premio Goya al mejor guion adaptado, y Grandes ocasiones (1998), Nubes de verano (2004) y Mujeres en el parque (2006), las tres del director Felipe Vega.

    Ha escrito ensayos sobre cine: El último austrohúngaro: conversaciones con Berlanga (1981), Carlos Saura (1981), Fernando Fernán Gómez (1981), Francisco Rabal: un caso bastante excepcional (1985), Pablo G. del Amo, montador de sueños (1987), El testigo indiscreto (2005), El Cid: mátalo tú (el amor) (2006) y El banquete de los genios. Un homenaje a Luis Buñuel (2013).

    Es además autor de relatos y novelas, entre estos: El pecador impecable, Todos vosotros, Azucena, que juega al tenis, La infanta baila, Días de agosto, El hombre Malo estaba allíCuentos pendientes, Otro finalLo que el aire mueve, por la que obtuvo el Premio Logroño de Novela. Como periodista ha desarrollado su carrera en Fotogramas, Diario 16 y, desde su fundación, en el diario El Mundo, donde fue director adjunto de Opinión.

    Es miembro de la Academia de las Artes y Ciencias Cinematográficas de España y de la European Film Academy. En 2014 fue reconocido con el VI Premio Francisco de Javier otorgado por el Gobierno de Navarra. Sus últimos libros son el ensayo El lugar de uno mismo (2017, con ilustraciones de Daniel Hidalgo), el libro de entrevistas Pensar en España (2018) y el homenaje a Pío Baroja Del balneario al monasterio (2018).

Alfred Hitchcock directed A Story of the London Fog in 1926. He was a 27-year-old youth who had completed his third silent film as a director, still in his native Great Britain, where he would make about a further 15 films throughout the 1930s, before debuting in Hollywood, in 1940, with Rebecca, his first great worldwide success. Notwithstanding, this movie had been preceded by films that had been received very well internationally, such as The 39 Steps (1935) and The Lady Vanishes (1938), which, as a whole, more than set the standards for his many ensuing years of fame: crime, suspense, humour, eroticism, blame and innocence…

François Truffaut, in his famous and indispensable book of interviews with the English master film maker, considers A Story of the London Fog to be Hitchcock’s first important film –based on a novel that the director admired in its theatrical version– and that it to be very visually creative and, above all, hold the keys to many of his future films, luring the audience into a game about the true personality of a suspected lady killer. It had a huge commercial impact and consolidated the genius’s unstoppable and rising career.