"Orlac Hände" (1925) by Robert Wiene Silent Cinema Detective Film

"Orlac Hände" (1925) by Robert Wiene

  1. The event took place on
Carlos F. Heredero

Orlacs Hände (1925, Germany) by Robert Wiene (112’)
Presentation: Carlos F. Heredero

Based on a novel by Maurice Renard, the film illustrates how the pianist Orlac loses his hands in an accident and has new hands implanted from a murderer, which seems to desperately lead him towards crime.

On Saturday, the video of the presentation recorded the day before will be shown.

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  1. Carlos F. HerederoCarlos F. Heredero

    Es historiador y crítico de cine. Dirige la revista Caimán Cuadernos de Cine (antes Cahiers du cinéma España) desde 2007 y es profesor de Historia del Cine en la ECAM. Ha sido el crítico titular de Diario 16 (1988-2001) y colaborador habitual en las revistas Dirigido por, Cinemanía y Nosferatu.

    Autor de numerosos ensayos, estudios historiográficos y monografías sobre cineastas (Sam Peckinpah, John Huston, Eric Rohmer, Joseph L. Mankiewicz, Manuel Gutiérrez Aragón, Pedro Beltrán, Wong Kar-wai, Aki Kaurismäki, etc.), en 1995 recibió el Premio Sant Jordi de Cinematografía por los libros Las huellas del tiempo. Cine español 1951-1961 (1993) y El lenguaje de la luz. Entrevistas con directores de fotografía del cine español (1994). En 2010 publicó, con A. Santamarina, La biblioteca del cine español y en 2011 y 2012 el Diccionario de Cine Español e Iberoamericano (10 vols.), que dirigió junto con Eduardo Rodríguez Merchán e Iván Giroud.

    Miembro del jurado de la FIPRESCI en el Festival de San Sebastián de 1993. Ha sido director de los cursos de cine de verano de la Universidad del País Vasco y guionista de varios documentales sobre cine, dirigidos por Carlos Rodríguez. Sus más recientes publicaciones son Abismos de pasión: “Amantes”, de Vicente Aranda (2016, con C. Gómez) y la monografía dedicada al director hongkonés Wong Kar-wai (2018).

Being at the same time research on the dialectic between nature and science, meditation about repressed desires and "the beast that all of us have inside", reflexion about the atavistic fascination that the forces of evil can get to exercise, metaphor of the supposedly schizophrenic German soul, and the parable of the "enemy within" threatening with taking possession of the conscience world, Orlacs Hande (1924) walks over the ambivalent frontier of the crime tale and the fantasy movie to tell the story of a refined pianist who after losing his hands in a tragic accident, receives the transplant of a maniac criminal.

A plot premise of science fiction at that time (the first hand transplant took place in 1966) is the excuse to develop a tale of haunting ambiguity exploring the dark disjunctive between evil nightmares and the light of reason. The director of  Das Cabinet des Dr. Caligari (1919) directs with this film a movie of more naturalist forms than his piece that founded German expressionism, but explicit debtor of the most disturbing and formally stimulating thematic substrate of that artistic movement.