"The Penalty" (1923) by Wallace Worsley Silent Cinema Detective Film

"The Penalty" (1923) by Wallace Worsley

  1. The event took place on
Eduardo Rodríguez Merchán

The Penalty (1920, USA) by Wallace Worsley (90’)
Presentation: Eduardo Rodríguez Merchán

A young man whose legs were amputated as a result of an accident takes revenge on becoming an adult by becoming a mob leader of the San Francisco underworld, who plans to commit mass murder. Lon Chaney, a leading specialist in outlandish characterisations, as this film shows, played the main character, acting with his lower limbs apparently maimed.

On Saturday, the video of the presentation recorded the day before will be shown.

Multimedia

  1. Eduardo Rodríguez MerchánEduardo Rodríguez Merchán

    Nació en Madrid en 1953. Catedrático de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad Complutense de Madrid, imparte diversas materias como Historia del Cine Español e Historia de la Fotografía. Ha sido vicedecano y secretario de la Facultad de Ciencias de la Información (1993-97) y vicerrector de Extensión Cultural, Deportes y Publicaciones de la Universidad Complutense de Madrid (1997-1999 y 2001-2004). Ha sido profesor invitado en distintas universidades españolas y extranjeras: entre ellas Salzburgo, Buenos Aires, Nacional de La Plata y Sorbonne Nouvelle-Paris III, donde en 2011 ha sido también investigador invitado.

    Ha ejercido como crítico de cine durante 25 años en diversas publicaciones como La Calle, Manhattan, Mayo, Guía del Ocio, Cinerama y Diario 16; y ha sido comentarista cinematográfico en la emisora Onda Madrid y en la revista Comunidad Escolar. También fue jefe de prensa de la Semana Internacional de Cine de Valladolid y delegado en Madrid del Festival de Cine Español de Málaga. Ha actuado como jurado en varios festivales internacionales, entre ellos el de La Habana (Cuba). Durante los años 80 ejerció como asesor ejecutivo de los ministros de Educación y Ciencia, Javier Solana y José María Maravall. Es miembro de la Academia de Artes y Ciencias Cinematográficas de España desde 1992. Es autor de una docena de libros sobre cine e historia y más de un centenar de artículos monográficos sobre cine y fotografía en revistas académicas. Ha dirigido 17 tesis doctorales sobre Comunicación Audiovisual y más de 20 tesinas y trabajos de investigación para la obtención del Diploma de Estudios Avanzados (DEA). Es codirector del reciente Diccionario de Cine Iberoamericano (2012), compuesto por diez volumenes con un total de 10.000 páginas.

Based on a very lineal and simple plot, without complications and full of scientific proposals that verge on the unbelievable, this film conversely conceals a story of extreme violence and makes up avant la lettre some of the features that would define a very codified and much praised film genre in just a few short years: the American film noir. More famous, but perhaps much “darker”, than the two previous films screened in this series, The Penalty (1920) submerges the spectator in a dark and dense atmosphere in which violence, criminality and a lack of feelings become the subjects of a story that is balanced with a very suggestive collection of strange empathies and unimaginable love.

Fluently directed by an always undervalued Wallace Worsley, the film becomes an unusual cocktail of brilliant visual discoveries –which Fritz Lang would later use in his famous Metropolis (1927)– combined with the legend of the beauty and the beast. In short, a story of gangsters, crime and vengeance, seasoned with reflections on the most diabolical human feelings and over which a terrible metaphor hovers: the existence of the two sides (dark and kind) of the human soul. Lon Chaney –the man of a thousand faces– plays the evil Blizzard, in one of the roles he worked hardest to prepare in his prolific and successful acting career, although in this case his acting is not combined with complex make-up, but a physical defect he handles with an uncanning ability.