At the Origins of Judaism and Christianity: Identities in Construction Lecture Series Manuscripts from the Dead Sea

At the Origins of Judaism and Christianity: Identities in Construction

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Julio Trebolle

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  1. Julio TrebolleJulio Trebolle

    Catedrático del Departamento de Hebreo y Arameo de la Universidad Complutense de Madrid, es doctor en Filosofía y Letras (sección de Filología Semítica) por la misma Universidad y doctor en Teología por la Universidad Pontificia de Salamanca. Se formó además en la Universidad de Münster y en l'École Biblique et Archéologique Française de Jerusalén, siendo en esta última actualmente profesor e investigador. Desde 1991 a 2000 ha sido director del Instituto de Ciencias de las Religiones de la Universidad Complutense de Madrid.

    Además de artículos de investigación publicados en revistas especializadas, es autor de libros como La experiencia de Israel: profetismo y utopía (1996), Los hombres de Qumrán en colaboración con Florentino García Martínez (1993, 2ª edición en 1997), La Biblia judía y la Biblia cristiana (1993, 4ª edición en 2013), El libro de los Salmos. Religión, poder y saber (2001), El Judaísmo (2002), Los judíos hoy (2005), Historia de la Biblia en colaboración con Miguel Pérez (2006), e Imagen y palabra de un silencio. La Biblia en su mundo (2008); varios traducidos al inglés, italiano y portugués. Es además coordinador de Paganos, judíos y cristianos en los textos de Qumrán (1999).

    Es miembro del Comité internacional de edición de los Manuscritos del Mar Muerto y ha publicado manuscritos de Qumrán en la serie oficial de la edición titulada Discoveries in the Judaean Desert de la Universidad de Oxford.

The Dead Sea scrolls fill a hole of information affecting the centuries surrounding the change of era, when Judaism took shape and Christianity was born. They present very diverse Judaisms or groups and cults that cohabited and identified themselves as Jews, with a range that made possible the apparition of new movements like the Judaeo-Christian. The impact of the discovery in Qumran in the general public has been disproportionally focused in the possible relations between these new texts and the New Testament, in reference to John the Baptist, to the messianism of Jesus and the title "son of God", to the dualism of John's gospel, or to the "works of Law" by Paul. We will present the specific contact points among the Qumran texts and the gospels, as well as the reading perspectives by the Jew scholars of the foundational texts of early Christianity, specifically around the figure of Logos, Memrá or Aρχή. In opposition to the view of Judaism and Christianity being two religions separated in a first moment without any contact between them, these discoveries highlight the maintenance of transfers between one and the other along the centuries in which Jews and Christians forged their identity, without neglecting the the incorporation of elements from other religions of the ancient world, coming from Iran, Babylon, Egypt, Greece and Rome.