"Anna Boleyn" (1920) by Ernst Lubitsch Silent Cinema Cinema and History

"Anna Boleyn" (1920) by Ernst Lubitsch

  1. The event took place on
María Tausiet, presentation.

Anna Boleyn (1920, Germany) by Ernst Lubitsch, with Henny PortenEmil Jannigs and Paul Hartmann (118')
Presentation: María Tausiet
 

The success of Lubitsch’s early European films, including Anna Boleyn, opened the way for him to Hollywood, where he would continue his career as a very successful director. In 1920 he portrayed the life of Anna Bolena, the second wife of Henry VIII and whose marriage precipitated England’s rupture with the Roman Church, which was his biggest production in Germany. The film had a budget of eight millon marks and 5000 extras, as well as a complex sceneography complete with replicas of the Tower of London, Windsor Castle and Westminster Abbey.

The German director’s historical films focus on the emotions of their characters, without exclusively sticking to the historical recreation of the facts: the grandiloquent, intimate and ironic have their place in the film. Anna Boleyn was renamed “Deception” by its American distributor.

On Friday, the video of the presentation recorded the day before will be shown.

Multimedia

  1. María TausietMaría Tausiet

    Doctora en Historia por la Universidad de Zaragoza. Ha trabajado en el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) como investigadora contratada entre 2008 y 2011. Sus estudios se han centrado en el estudio de la magia y la posesión demoníaca en la España de los siglos XVI y XVII, así como en algunos aspectos ligados a los conflictos religiosos derivados de la Reforma católica, como la excomunión, el purgatorio, los insultos religiosos, el discurso moral sobre la locura o el llamado “don de lágrimas”.

    Algunos de sus libros son Ponzoña en los ojos. Brujería y superstición en Aragón en el siglo XVI (2000), Abracadabra Omnipotens. Magia urbana en Zaragoza en la Edad Moderna (2007), El dedo robado. Reliquias imaginarias en la España Moderna (2013), Folclore y leyendas en la península ibérica: en torno a la obra de François Delpech (2014) y como compiladora Alegorías: imagen y discurso en la España Moderna (2014). Junto con James S. Amelang, ha coeditado El diablo en la Edad Moderna (2004) y Accidentes del alma. Las emociones en la Edad Moderna (2009).

    Además es autora de diversos artículos en relación con la historia del pensamiento y la brujería, como los recientes "Emociones individuales, conmociones colectivas. Brujería y revolución en la España del siglo XIX" (2015) y "Brujería y Eucaristía: el aquelarre como antivisión" (2012).