"Madame Dubarry" (1919) by Ernst Lubitsch Silent Cinema Cinema and History

"Madame Dubarry" (1919) by Ernst Lubitsch

  1. The event took place on
Sonia García López, presentation.

Madame Dubarry (1919, Germany) by Ernst Lubitsch, with Pola Negri, Emil Jannigs and Reinhold Schünzel (108')
Presentation: Sonia García López
 

Like Anna Boleyn (1920), Madame DuBarry is one of Ernst Lubitsch’s early films and was made in the German film studio UFA. Its huge success would allow the director to embark on a large production like Anna Boleyn and to take the plunge into Hollywood soon after.

It tells of the central character’s social advancement as Louis XV’s mistress, until the end of her life, in 1793, when she was guillotined during the French Revolution. Between the scenes of the Court of Versailles and the comic episodes with the king, the film depicts the age of the French Revolution, which allegorically refers to the future of Germany in Lubitsch’s time. Madame DuBarry was renamed “Passion” by its American distributor, although anti-German protests led it to be withdrawn from cinemas in the United States.

On Saturday, the video of the presentation recorded the day before will be shown.

Multimedia

  1. Sonia García LópezSonia García López

    Historiadora del cine y profesora en la Universidad Carlos III de Madrid. Licenciada y doctora en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Valencia, ha realizado estancias de investigación en New York University y en la Université de La Sorbonne y ha sido invitada a impartir conferencias en las universidades de Cambridge y Central European University, entre otras. Durante los últimos años ha realizado una investigación sobre la directora pionera del cine español Margarita Alexandre, que ha dado como resultado el libro El cuerpo y la voz de Margarita Alexandre (2016). También es autora de los libros Ernst Lubitsch. Ser o no ser (2005) y Spain is US: la guerra civil española en el cine del Popular Front (2013), así como coeditora del volumen colectivo Piedra, papel y tijera: el collage en el cine documental (2009, con Laura Gómez Vaquero).

    Desde 2013 forma parte del comité editorial de Kamchatka. Revista de análisis cultural y ha participado en publicaciones especializadas de ámbito nacional e internacional como Secuencias. Revista de historia del cine, L’Age d’Or. Image dans le monde ibérique et ibéroamericain o el Catalan Journal of Communication and Cultural Studies.

    Sus principales intereses como investigadora incluyen las relaciones entre cine e historia, el documental y el cine de vanguardia, aspectos que también ha explorado en su actividad como programadora invitada para diversas instituciones (Tabakalera-San Sebastián, Open Society Archives de Budapest, Instituto de Iberoamérica, etc.).