"Storm over Asia" (1928) by Vsévolod I. Pudovkin Silent Cinema Social film

"Storm over Asia" (1928) by Vsévolod I. Pudovkin

Carlos F. Heredero
  • Where? Fundación Juan March. Castelló, 77. Madrid. Find in Google Maps

  • TICKETS Free of charge. A third of the auditorium seats can be booked on-line since seven days before show time.

Storm over Asia ("Potómok Chinguiz-Jana", 1928, USSR) by Vsévolod I. Pudovkin with Valery Inkijinoff (103')
Presentation: Carlos F. Heredero
 

In 1920s Mongolia, during the British occupation, a young man leaves his village to sell some furs at market at the request of his sick father. An apparently simple mission, which, by chance, would lead him to become a key piece in the conflict between Mongols, Russians and the English.

This film, made on the verge of the advent of the talkies in Russia, completed Vsevolod I. Pudovkin’s "revolutionary trilogy", which began with Mother (1926) and The End of St Petersburg (1927). The Soviet director took considerable historical liberties by describing a non-existent British invasion of Mongolia, but this does not dim the metaphorical weight of its socio-political discourse.


On Saturday, the video of the presentation recorded the day before will be shown.

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  1. Carlos F. HerederoCarlos F. Heredero

    Es historiador y crítico de cine. Dirige la revista Caimán Cuadernos de Cine (antes Cahiers du cinéma España) desde 2007 y es profesor de Historia del Cine en la ECAM. Ha sido el crítico titular de Diario 16 (1988-2001) y colaborador habitual en las revistas Dirigido por, Cinemanía y Nosferatu.

    Autor de numerosos ensayos, estudios historiográficos y monografías sobre cineastas (Sam Peckinpah, John Huston, Eric Rohmer, Joseph L. Mankiewicz, Manuel Gutiérrez Aragón, Pedro Beltrán, Wong Kar-wai, Aki Kaurismäki, etc.), en 1995 recibió el Premio Sant Jordi de Cinematografía por los libros Las huellas del tiempo. Cine español 1951-1961 (1993) y El lenguaje de la luz. Entrevistas con directores de fotografía del cine español (1994). En 2010 publicó, con A. Santamarina, La biblioteca del cine español y en 2011 y 2012 el Diccionario de Cine Español e Iberoamericano (10 vols.), que dirigió junto con Eduardo Rodríguez Merchán e Iván Giroud.

    Miembro del jurado de la FIPRESCI en el Festival de San Sebastián de 1993. Ha sido director de los cursos de cine de verano de la Universidad del País Vasco y guionista de varios documentales sobre cine, dirigidos por Carlos Rodríguez. Sus más recientes publicaciones son Abismos de pasión: “Amantes”, de Vicente Aranda (2016, con C. Gómez) y la monografía dedicada al director hongkonés Wong Kar-wai (2018).