"People on Sunday" (1930) by Robert Siodmak Silent Cinema Social film

"People on Sunday" (1930) by Robert Siodmak

José Luis Sánchez Noriega
  • Where? Fundación Juan March. Castelló, 77. Madrid. Find in Google Maps

  • TICKETS Free of charge. A third of the auditorium seats can be booked on-line since seven days before show time.

People on Sunday ("Menschen am Sonntag", 1930, Germany) by Robert Siodmak with Brigitte Borchert, Christl Ehlers, Wolfganf von Waltershausen, Annie Schreyer and Erwin Splettstösser (73')
Presentation: José Luis Sánchez Noriega


In inter-war Berlin, citizens survive the week by looking forward to Sunday rest. A group of friends plan an escape to the countryside, but things get complicated between them.

Behind the camera of this “film without actors”, as it was labelled in its early minutes, was the collective talent of Robert Siodmak, Edgar G. Ulmer, Curt Siodmak and Fred Zinnemann, as well as a script by a young Billy Wilder. With a vocation as a documentary portrait, the film used non-professional actors in a story that, notwithstanding, at all times shifts between its purely observational (and improvised) perspective and meticulously written dramatisation.


On Saturday, the video of the presentation recorded the day before will be shown.

Multimedia

  1. José Luis Sánchez NoriegaJosé Luis Sánchez Noriega

    Es profesor titular de Historia del Cine y del Audiovisual de la Universidad Complutense de Madrid y conferenciante en el centro de estudios IES-Madrid. Con una beca de Creación Literaria (Ensayo) del Ministerio de Cultura escribió Crítica de la seducción mediática (2002, 2ª edición). Ha impartido cursos y conferencias sobre análisis del texto audiovisual, relaciones entre literatura y cine, cine negro americano y el movimiento obrero en el cine en distintas universidades. Es investigador principal de los proyecto I+D+i "Sociedad, democracia y cultura en el cine español de la era socialista (1982-1996)" y "Sociedad, democracia y cultura en el cine español de la era socialista (1982-1996)". Es miembro del Instituto del Teatro de Madrid (ITEM).

    Entre sus publicaciones destacan Desde que los Lumière filmaron a los obreros (1996), Mario Camus (1998), De la literatura al cine (2000), Obras maestras del cine negro (2003, 2ª ed.), Diccionario temático del cine (2004), Universo Almodóvar. Estética de la pasión en un cineasta posmoderno (2017) y Historia del Cine. Teorías, estéticas, géneros (2018). Ha coordinado los volúmenes Filmando el cambio social. Las películas de la Transición (2014), Trayectorias, ciclos y miradas en el cine español (1982-1998) (2017) e Imaginarios y figuras en el cine de la postransición (2019), entre otros. Es autor del manual Historia del Cine (2018, 3ª edición).