Action Musicking. Concert to inaugurate the exhibition 'Painters against the museum: The Irascibles (New York, 1950)'
Special concert

Action Musicking. Concert to inaugurate the exhibition 'Painters against the museum: The Irascibles (New York, 1950)'

  1. The event took place on
Javier Gomá Lanzón and Manuel Fontán del Junco, presenter. Marta Espinós and Moisés P. Sánchez, piano

In the mid-twentieth century, New York was consolidated as the great world centre of art. The city’s dynamism facilitated the emergence of wholly American artistic styles, such as abstract expressionism, which emphasised the pictorial action in contrast to the painting as the final result. In parallel, composers like John Cage—very close to some of the artists of abstract expressionism—took the concept of the musical work to its limits, emphasising the role of the performers and its performance (the musical action) over the role of the composer. Moreover, jazz sparked the interest of artists, attracted by the improvisatory dimension (the creative action) of music.

Multimedia

      1. John Cage (1912-1992)
      1. Parte 6, from The Perilous Night [Noche peligrosa], para piano preparado
      1. George Crumb (1929)
      1. Metamorfosis. Diez fantasías para piano inspiradas en cuadros famosos (selection)
      1. Thelonious Monk (1917-1982)
      1. Rythm-A-Ning
      2. Blue Monk
      3. Epistrophy

  1. Marta EspinósMarta EspinósNatural de Xàbia, se gradúa en el Conservatorio Superior de Música de Alicante "Óscar Esplà", con el premio especial de Música de Cámara. Realiza un posgrado de piano y música de cámara en la Escola de Música de Barcelona, con Albert Attenelle y Jordi Mora, y continúa su formación con un máster de interpretación pianística en la Southern Methodist University de Dallas con Joaquín Achúcarro. Está especializada en la programación creativa de conciertos temáticos y es codirectora artística de Lo otro, plataforma especializada en comisariado musical para museos e instituciones culturales desde una filosofía de transversalidad e interconexión entre las artes. En 2017 publica el disco Estremada armonía: Cervantes en el piano español contemporáneo. Es pianista apadrinada de la Fundación Joaquín Achúcarro.
  2. Moisés P. SánchezMoisés P. Sánchez

    Es pianista, compositor y productor, y uno de los músicos más destacados del jazz europeo. Toca y graba con un amplio abanico de músicos de perfiles muy distintos, como Plácido Domingo, Benny Golson, Chuck Loeb, Jorge Pardo, Ara Malikian, Fernando Egozcue, Javier Paxariño, Chema Vílchez, Serranito, Javier Vercher, Albert Vila, Yoio Cuesta, Larry Martin Band y Carmen París, entre muchos otros. Ha asistido a clases y cursos de Pat Metheny, Jean-Michel Pilc, John Taylor o Joaquín Achúcarro. En solitario tiene cinco discos: Adam the Carpenter(2007), Dedication (2010), Ritual (2012), Soliloquio (2014) y Metamorfosis (2016). Este último fue galardonado en los Premios Indie Acoustic y en los Premios MIN de la Música Independiente.