Closure of the 2020-21 Season. England's Orpheus: Songs for lute Special concert

Closure of the 2020-21 Season. England's Orpheus: Songs for lute

  1. Prior interview at
Iestyn Davies, countertenor. Thomas Dunford, baroque lute
Miguel Ángel Marín interviewed by Laura Prieto

“England’s Orpheus”. This was the epithet that John Dowland, Henry Purcell and George Friderich Handel all received. The former is today seen as the epitome of lute song during the Elizabethan era. This genre attained renewed splendour with Henry Purcell who, from 1690 onwards, explored new accompaniments with the ground bass and bass ostinato. In turn, George Friderich Haendel took the spirit of Italian opera and cantata with him to London, and together with Purcell made a fundamental contribution to music theatre through genres such as opera, oratorio and the ode. The program also includes a reflection on the influence the French Baroque had on the island, with compositions by the lutenist Robert de Visée and the viola de gamba player Marin Marais.

      1. Henry Purcell (1659-1695)
      1. Strike the Viol, from Come, ye sons of art away. Ode for Queen Mary's birthday, 1694 Z 323
      2. By beauteous softness mixed with majesty, from Now does the glorious day appear. Ode for Queen Mary's birthday, 1689 Z 332
      3. Himno "Lord, what is man?" Z 192
      1. Robert de Visée (1650-1725)
      1. Chacona en Re menor
      1. Georg Friedrich Händel (1685-1759)
      1. Cantata "Hendel, non può mia musa" HWV 117
      1. John Dowland (1563-1626)
      1. Preludio "A dream"
      2. Behold a wonder here, from Third Booke of Songs
      3. Flow My Tears, from Second Booke of Songs
      4. The King of Denmark's Galliard
      5. Can she excuse my wrongs, from First Booke of Songs
      6. Come Again, Sweet Love doth Now Invite, from First Booke of Songs
      1. Georg Friedrich Händel
      1. Aria "O Lord, whose mercies numberless", de Saul HWV 53
      1. Giovanni Girolamo Kapsperger (1575-1651)
      1. Toccata VI (de Libro I d'Intavolatura di lauto.1611)
      1. Giovanni Ambrogio Dalza (1508-c. XV)
      1. Calata alla spagnola
      1. Henry Purcell
      1. Aria "Sweeter than Roses", de Pausanius Z 585
      1. John Dowland
      1. In Darkness Let Me Dwell
      1. Marin Marais (1656-1728)
      1. Les voix humaines, from Suite nº 3 en Re mayor (Pièces de viole, Livre II)
      1. Georg Friedrich Händel
      1. Aria “Hide me from day’s garish eye”, de L’Allegro, il Penseroso ed il Moderato HWV 55
      1. Henry Purcell
      1. An Evening Hymn Z. 193

  1. Iestyn DaviesIestyn Davies

    Reconocido por sus servicios a la música con la distinción Member of the Order of the British Empire que otorga la reina de Inglaterra, es exbecario de Cambridge y alumno de canto de la Royal Academy of Music. Asombra al público y a la crítica de todo el mundo por su agilidad vocal en papeles händelianos, como Orlando, Rinaldo, Giulio Cesare, Ottone (de Agrippina) o David (de Saul). Sus inteligentes y consideradas interpretaciones le han llevado a fructíferas colaboraciones con Thomas Adès, George Benjamin y Nico Muhly. Debutó recientemente en Broadway en un relanzamiento de su proyecto Farinelli and the King, con Mark Rylance, que recibió una nominación al Premio Olivier. En el ámbito del recital, con un repertorio que va desde Dowland a Clapton, ha sido galardonado dos veces con el Gramophone Recital Award y una vez con el Gramophone Baroque Vocal Award.

  2. Thomas DunfordThomas Dunford

    Nacido en 1988, estudia en la clase de Charles-Edouard Fantin en el Conservatorio Superior de París y en la Schola Cantorum de Basilea. Desde su debut en 2003, ofrece recitales en el Carnegie Hall y en Frick Collection de Nueva York, el Wigmore Hall de Londres, el Kennedy Center de Washington, la Vancouver Recital Society, el Palau de la Música de Barcelona, la Ópera de Burdeos, la Salle Gaveau y la Salle Cortot de París, y en festivales como Saintes, La Folle Journée de Nantes, Utrecht, Maguelone, Froville, Radio France-Montpellier, Innsbruck y Salzburgo. También colabora con los principales conjuntos barrocos de Europa, como Les Arts Florissants, Pygmalion, Il Pomo d’Oro y Cappella Mediterranea. Su primera grabación en solitario Lachrimae, para el sello francés Alpha, fue galardonada con el premio Caecilia 2013, y la BBC Magazine lo calificó como “el Eric Clapton del laúd”. Su segunda grabación, Labirinto d’amore, junto con la mezzosoprano Anna Reinhold, recibió el premio Choc de Classica Magazine. Colabora regularmente con directores y solistas como Paul Agnew, Leonardo García Alarcón, Nicola Benedetti, Keyvan Chemirani, William Christie, Jonathan Cohen, Christophe Coin, Iestyn Davies, Lea Desandre, Isabelle Faust, Bobby McFerrin, Philippe Herreweghe y Monica Huggett, entre otros. En 2018, fundó Jupiter, un conjunto barroco del cual es director artístico.