Symphony No. 8 Thematic Fridays Beethoven’s Symphonies in Chamber Arrangements

Symphony No. 8

  1. The event took place on
Miriam Gómez-Morán, piano
Luca Chiantore, presentation
Liszt’s admiration of Beethoven, whom he had met as a boy, would lead him to transcribe all of his symphonies for the piano, a task he carried out over 23 years (from 1838 to 1865). These transcriptions, which Liszt himself performed during his recitals, are today the best known of Beethoven’s complete symphonies, partly due to the characteristics of his pianistic writing, which incorporates great technical demands. The Eighth Symphony, completed in 1812 and premiered in 1814, has a joyful and expansive nature that contrasts with the difficult times Beethoven was experiencing on a personal level. But Beethoven’s work returns over and over again as a source of inspiration, while the piano became the most suitable instrument for experimenting with sound. This is precisely what occurs in John Corigliano’s Fantasia on an Ostinato, a work composed in 1985 and which is based on the evocation of a theme from the Symphony No. 7.

Multimedia

Presentación
Lucha Chiantore: El piano como experimentación sonora

      1. John Corigliano (1938)
      1. Fantasia on an ostinato
      1. Ludwig van Beethoven (1770-1827)
      1. Sinfonía nº 8 en Fa mayor Op. 93 (arreglo para piano de Franz Liszt, S. 464 / 8)

  1. Miriam Gómez-MoránMiriam Gómez-Morán

    Comienza sus estudios de piano a los 11 años en el Real Conservatorio Superior de Música de Madrid, donde obtiene su título de profesor superior de piano en 1994, con C. Deleito, M. Carra y J.L. Turina. De 1992 a 1996 estudia en la Academia de Música “Liszt Ferenc” (Budapest, Hungría), bajo la dirección de F. Rados, K. Zempléni y K. Botvay. Entre 1998 y 2000 realiza estudios de clave y fortepiano en la Musikhochschule de Freiburg (Alemania) con R. Hill y M. Behringer, así como de piano con T. Szász.

    Galardonada en numerosos concursos nacionales e internacionales, Miriam Gómez-Morán mantiene desde los doce años una creciente actividad concertística con actuaciones en España, Hungría, Reino Unido, Alemania, Francia, Italia, Canadá y Estados Unidos. Además de sus apariciones como solista en recital y con orquesta, realiza frecuentemente conciertos como componente de grupos de cámara y de música contemporánea. Forma dúo con Javier Bonet (trompa natural y fortepiano) y trío con este mismo trompista y la soprano Mª Eugenia Boix (Trío “Auf dem Strom”), así como dúo de piano a cuatro manos (“Dúo Prometheus”) con José Felipe Díaz.

    Imparte clases magistrales regularmente, es autora de varios artículos para revistas especializadas y ha realizado grabaciones para los sellos "Verso" y "Arsis". Desde el año 2000 es Catedrática de Piano en el Conservatorio Superior de Música de Castilla y León.