Counterculture: an existencial utopia Lecture Series BERKELEY- PARIS: 40 YEARS OF COUNTERCULTURE

Counterculture: an existencial utopia

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Román Gubern

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  1. Román GubernRomán Gubern

    Catedrático emérito de Comunicación Audiovisual de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Barcelona, de la que ha sido decano. Ha sido presidente de la Asociación Española de Historiadores del Cine y pertenece a la Association Francaise pour la Recherche sur I'Historie du Cinema. Miembro de la Academia de Artes y Ciencias Cinematográficas de España, de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, y de la New York Academy of Sciences. Ejerció la docencia y la investigación en la Universidad de Southern California, en el MIT (Instituto Tecnológico de Massachusetts) y en el Instituto Tecnológico de California. Fue director del Instituto Cervantes en Roma.

    Asimismo ha escrito los guiones de películas como Mañana será otro día (1967), España otra vez (1968) y Un invierno en Mallorca (1969), todas de Jaime Camino, Ensalada Baudelaire de Leopoldo Pomés (1978) y Espérame en el cielo de Antonio Mercero (1991).

    Entre sus libros figuran: Historia del cine (1969), Godard polémico (1969), El lenguaje de los comics (1972), Mensajes icónicos en la cultura de masas (1974), Literatura de la imagen (1974), Cine español en el exilio (1976), El cine sonoro en la II República (1977), La caza de brujas en Hollywood (1987), Del bisonte a la realidad virtual (1996), Proyector de luna (1999) Máscaras de la ficción (2002), Patologías de la imagen (2004), Los años rojos de Luis Buñuel (2009, con Paul Hammond), Metamorfosis de la lectura (2010) y el libro recopilatorio Cultura audiovisual. Escritos 1981-2011 (2013). En 2014 ha publicado actualizada su Historia del cine.

Counterculture implied a system of values and life styles completely opposite to the dominating culture, perceived as repressive and antihuman. A number of previous factors contributed to its formation, like existentialism, rock n' roll music, the juvenile suburban subcultures of the teddy boys and the mods, the literary generation of the beatniks, the experimentation with drugs (Aldous Huxley, Timothy Leary), the underground press, and the critical though of the Frankfurt School transplanted to the United States (Theodor Adorno, Herbert Marcuse). All of them reactive factors stimulated in addition by the provocation of the Vietnam War policies. 

Counterculture had basically two facets. The apolitical trend represented by the hippie movement, stemming in 1966 from California, a neo-romantic modality starred by the "flower child" and conformed by hedonistic tribes settled in a polymorphic sexual freedom, the expansion of conscience through meditation and drugs, and the the autarkic economic subsistence. The hyper-politicized trend took shape in the universities, particularly Berkley and Paris in 1968, and combined ideologies so different as anarchism and Maoism, with the intention of a revolutionary conquer of power. Both trends produced a significant symbolic capital, in the shape of magazines, musical productions, theatrical plays, cinematography, billboards and comic books. And although it was no too long until they extinguished, they left in society a legacy of new sensibilities in the fields of psychiatry, environmentalism, feminism, sexology, and alternative unionism.