Esthetes Lecture Series THE FREETHINKER, THE DANDY, THE BOHEMIAN AND THE ESTHETE

Esthetes

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José Carlos Llop

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  1. José Carlos LlopJosé Carlos Llop

    Nació en Palma de Mallorca en 1956. Ha publicado casi una decena de libros de poemas, entre los que destacan La tumba etrusca (Premio Anthropos 1991), En el hangar vacío (1995), La oración de Mr. Hyde (2001), La dádiva (2005) y -en catalán- Quartet (2002). Su poesía reunida apareció en 2002 bajo el título Poesía 1974-2001. Posteriormente publicó La avenida de la luz (2007). Asimismo, es autor de cinco volúmenes de Diarios; La estación inmóvil (1990), Champán y sapos (1994), Arsenal (1996) y El Japón en Los Ángeles (1999) y La escafandra (2006); dos libros de relatos: Pasaporte diplomático (1991) y La novela del siglo (Premio NH al mejor libro de cuentos editado en España en 1999); cinco novelas: El informe Stein (1995), La cámara de ámbar (1996), Háblame del tercer hombre (2001), El mensajero de Argel (2005) y París 1940 (2007); además de varias recopilaciones de artículos, traducciones de autores ingleses e introducciones a varias obras de Llorenç Villalonga.

We know that aesthetics are deeply related with beauty and with art, which do not necessarily mean the same. In some occasions -the lesser- the real aesthete founds a new beauty. Depositing his sight over it, he claims the attention of others; on other occasions he supports in the tradition to recreate his own aesthetically canon. In the first case, only some -aesthetes too- capture, adopt and propagate this new form. In the second it is society -in its most snobbish and fleeing strata, that of fashion- who immediately is reflected in that creation.

Names? Each of us have our own particular list. In mine we find Visconti, Beistegui, Praz o Anthony Blunt. Some may span from Manolo Blanik to Peter Greeneway, and going through Andy Warhol. But the aesthete, is he so for all of his life (a life destined to be somehow a work of art)? Can the nature of the aesthete be ephemeral? Starting from the models mentioned, my conference will focus on a little known period of Llorenç Villalonga, the one between wars.