The controversies over Cicero and the European Renaissance Lecture Series LITERARY CONFRONTATIONS

The controversies over Cicero and the European Renaissance

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Ángel García Galiano

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  1. Ángel García GalianoÁngel García Galiano

    Nació en Madrid en 1961. Escritor y doctor en Filología Hispánica, en la actualidad ejerce la docencia en la Universidad Complutense de Madrid como profesor de Teoría de la Literatura; ha sido profesor en las universidades de Padua (Italia), Deusto (Bilbao) y Darmouth (U.S.A.). Dirigida por su maestro Lázaro Carreter, realizó en Italia una tesis doctoral sobre las polémicas sobre Cicerón en el Renacimiento; fruto de aquel trabajo es el ensayo: La imitación poética en el Renacimiento (1992). Es autor, así mismo, del libro El fin de la sospecha (2004), un panorama crítico sobre la actual narrativa española. Crítico literario, es autor de una treintena de ensayos sobre literatura contemporánea y renacentista. Destacan sus trabajos sobre neoplatonismo y mística en los Siglos de Oro. Como escritor ha publicado las novelas El mapa de las aguas (1998), Hilo de plata (2002) y La casa sin palabras (2008).

I will address in my conference the irruption of the concept of simple and compound imitation, already since Petrarch, in his effort to recover the classical "humanitas" within the ideal of the poet as rhetor et philologus that he constantly preached about. When he became himself an object of emulation, along the 15th century, a number of De imitatione controversies appear within the framework of the increasingly explicit confrontation between the Aristotelian (analytic) and Platonic (synthetic) poetics. A number of relevant figures participated in the controversies: Angelo Poliziano, Pietro Benbo, Pico della Mirandola, Paolo Cortese or Erasmus of Rotterdam, whose Ciceronianus (1528) would become a new intention model of the new concept of humanism, beyond the mere rhetoric speculation.

In the 16th century the controversy would reach Spain, the writers and the universities; in the context of the feuds between the ancient and the modern, the use fanaticism or Italian poetic language and the figure of Garcilaso as the unique object of imitation, especially following the comments of Brocense and Herrera to his poetry.