Poetics of naturalism in Spain (1881-1889) Lecture Series LITERARY CONFRONTATIONS

Poetics of naturalism in Spain (1881-1889)

  1. The event took place on
Adolfo Sotelo Vázquez

Multimedia

  1. Adolfo Sotelo VázquezAdolfo Sotelo Vázquez

    (Madrid, 1953) Es catedrático de Historia de la Literatura Española de la Universidad de Barcelona desde1993 y actualmente decano de su Facultad de Filología. Investigador principal del proyecto de investigación "Historia de la crítica literaria española (1868-1975)", financiado por la Secretaría de Estado de Educación, Universidades, Investigación y Desarrollo. Colabora habitualmente en tareas de crítica literaria y artística desde hace veinte años en La Vanguardia y ha publicado artículos en las principales revistas literarias y de hispanismo españolas y extranjeras.
    Ha editado obras de Juan Valera, Pérez Galdós, Leopoldo Alas "Clarín", Miguel de Unamuno, Américo Castro, Camilo José Cela, Carmen Martín Gaite, etc. Los campos en los que más ha trabajado son la narrativa y la crítica desde 1868 a nuestros días y la poesía española del siglo XX. Es director de la Cátedra Camilo José Cela de Estudios Hispánicos de la Universidad Camilo José Cela (Madrid) desde diciembre de 2007. Entre sus publicaciones recientes más importantes figuran Perfiles de Clarín (2001), El Naturalismo en España:crítica y novela (2003) y Viajeros en Barcelona (2005), El Arte y las Letras y otros ensayos de Francisco Giner de los Ríos (2007) y Camilo José Cela. Perfiles de un escritor (2008). Tiene en prensa un libro sobre los viajes de Benito Pérez Galdós, y una antología de entrevistas con Camilo José Cela , del que está preparando una biografía.

     

In the prologue that Clarín wrote before La cuestión palpitante (Madrid, 1883) of Emilia Pardo Bazán, the great Asturian critic and narrator restricted through a negative path the poetic of Naturalism that had been forged by Émile Zola since 1864, and which consolidate in 1877. Leopoldo Alas did so through approvals and discrepancies in the context of a literary feud -ideological and aesthetic-, that very often has not been properly explained, and that lasted in Spain from the publication of Solos (1881) -the first book of critic by Clarín- until the excellent articles by Rafael Altamira about "the modern conquests" (1889) and the Clarinian turning point that is transparent in Mezclilla (1889). This was a feud in which Menéndez Pelayo, Juan Valera, Palacio Valdés, Juan Sardá or José Yxart, among other writers, participated,.

And it is about this feud that the conference "The poetics of Naturalism in Spain (1881-1889)" will deal about. It includes how through the debate about the ideas, the poetic, and novels of Zola, a first chapter will develop in Spain focused on the nature, character and fundamental aspects of the modern novel, daughter of the Cervantian tradition, and the dialogue -mainly by Benito Pérez Galdós, Leopoldo Alas and Emilia Pardo- with the great French realism of the 19th century: Balzac, Stendhal, Flaubert y Zola. Zola and the Naturalism caused in the Spain of the 1880s a controversy that gave to Spanish literature, from La desheredada (1881) and on, an urge for knowledge, probably the strongest and richest current of the 19th century modernity.