Activism, antagonism, nihilism and agonism: Avant-Garde controversies Lecture Series LITERARY CONFRONTATIONS

Activism, antagonism, nihilism and agonism: Avant-Garde controversies

  1. The event took place on
Andrés Soria

Multimedia

  1. Andrés SoriaAndrés Soria

    Es catedrático de Literatura Española de la Universidad de Granada desde 1990 y miembro de la Academia de Buenas Letras de Granada desde su fundación.Su labor investigadora ha atendido sobre todo al período renacentista y a la literatura española del primer tercio del siglo XX. Entre sus últimas publicaciones figuran Federico García Lorca, 2000; Fábula de fuentes: tradición y vida literaria en Federico García Lorca, 2004, Siete estudios sobre la Edad de Oro, 2008. Es editor de Pedro Salinas- Jorge Guillén, Correspondencia,1992; de Una densa polimorfía de belleza: Góngora y el grupo del 27, 2007, de Pedro Salinas, Obras Completas II. Ensayos completos, ed. al cuidado de Enric Bou; ed. introducción y notas de Ensayos completos Enric Bou y Andrés Soria Olmedo, 2007; Obras Completas III. Epistolario; ed. al cuidado de Enric Bou; ed. introducción y notas del Epistolario. Enric Bou y Andrés Soria Olmedo, 2007, y de la antología Las vanguardias y la  Generación del 27, 2007. Ha traducido a Ezio Raimondi, El museo del discreto. Trad. de M. Garrido Palazón y A. Soria Olmedo,  2001; cartas de P.P. Pasolini, Sileno, nº 7, diciembre de 1999, Una mañana entre libros de Carl J. Burckhardt , Madrid, 2005, y El futuro de lo clásico, de Salvatore Settis, 2006. Ha sido comisario de las exposiciones ¡Viva don Luis! (1997) y Alberti sobre los ángeles (2003).

Activism, antagonism, nihilism, and agonism are four moments that characterize the dialectics of the avant-garde movements according to the classic proposal of Renato Poggioli. Since the publication of the Manifesto of Futurism by Marinetti in Le Figaro a 20th of February a hundred years ago, and until the frictions of surrealism with the left, the vanguards were presented under sign of a feud, in agreement with the military attitude, and with a much larger reach than that of mere literature, due to the fact of having the will to get extended as a sort of institution across all arts. The topic of the presentation will consist in reminding some of these episodes, before and after the World War I in Europe, and its peninsular echoes (Ultraist movement and Dadaism, or the surrealist stimulus, for example), a bit paler than in the origin, but unquestionably and relatively important.