Juan Manuel de Prada in dialogue with Juan Ángel Juristo Poetics and Narrative Juan Manuel de Prada

Juan Manuel de Prada in dialogue with Juan Ángel Juristo

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Juan Manuel de Prada and Juan Ángel Juristo
Juan Manuel de Prada, direction

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  1. Juan Manuel de PradaJuan Manuel de Prada

    Juan Manuel de Prada nació en Baracaldo (Vizcaya) en 1970.Escribió su primer relato a los 16 años, El diablo de los destellos de nácar, y más tarde recogió  sus relatos en un volumen titulado Una temporada en Melchinar.  Se licenció en Derecho por la Universidad de Salamanca. En 1995 publicó Coños, traducida a más de 15 idiomas. De ese mismo año es su colección de cuentos El silencio del patinador. Uno de los cuentos de este libro, Gálvez, es el embrión de su primera novela, Las máscaras del héroe (1996), primera de una "trilogía del fracaso" que se completaría con Las esquinas del aire y Desgarrados y excéntricos, esta última de 2001. En 2003 publica La vida invisible, que  al año siguiente fue galardonada con el Premio Primavera de Novela y el Premio Nacional de Narrativa. El séptimo velo es su última novela publicada, ganadora del Premio Biblioteca Breve y del VI Premio de la Crítica de Castilla y León. También Juan Manuel de Prada publicó, en colaboración con el dibujante Alfonso Azpiri, una novela gráfica de tema vampírico, titulada Penúltima sangre.

    Ha colaborado con la prensa escrita, fundamentalmente en el diario ABC y en la revista El Semanal, así como en el suplemento ABC de las Artes y las Letras. En 1998 publicó una primera recopilación de artículos bajo el título Reserva natural, y en 2000, una segunda, Animales de compañía. Su labor periodística ha sido reconocida con premios como el Julio Camba (1997), el César González-Ruano (2000), el Mariano de Cavia (2006) o el Premio Joaquín Romero Murube (2008).

  2. Juan Ángel JuristoJuan Ángel Juristo

    Nació en Madrid en 1951. Estudió Filología Hispánica en la Universidad Complutense de Madrid. Fue colaborador en diversos medios de comunicación, como El País y RTVE (programa Autorretrato), y jefe de la sección de cultura diario El Independiente. Dirigió en 1989-90 la revista cultural El Urogallo y fue redactor jefe de las secciones de cultura, sociedad y espectáculos del diario El Sol. Ha ejercido la crítica durante ocho años en el diario El Mundo. Jurado de varios Premios Nacionales, ha dado diversas conferencias relacionados con el mundo cultural en Caracas, México, cursos de verano en España, etc. Premio Julio Camba de periodismo, segunda mención, en el año 2000. Actualmente ejerce la crítica en el diario ABC.

    Ha publicado Para que duela menos, un estudio sobre la obra narrativa de Alfredo Bryce Echenique y Ni mirto ni laurel, una recopilación actualizada y comentada de las reseñas sobre nueva narrativa española publicadas en El Mundo. Es autor de las novelas Detrás del sol (2006) y El hilo de las marionetas (2008).

Until now, the work of Juan Manuel de Prada has been -and I guess it will continue being- a constant quest to show a number of tendencies from a world that opens to new perspectives with each new book. His early days as a writer and his posterior fame come from an excessive passion and fascination for a time period already past: the literary bohemia of Madrid stretching between the end of the 19th century until our Civil War. That young Juan Manuel de Prada met two enthralling figures, Ramón, and his example Pedro Luís Gálvez, a sort of poet and bohemian, an adventurer who has had a great magnetism in Prada's imaginary world. It could be argued that his first novel, Las máscaras del héroe, starts and ends -like a kind of marvelous and amazed circle- in the picture of a Gálvez inmersed in the society of Madrid previous to the Civil War. This figure had a precedent in Gálvez, the last short story of his second book El silencio del patinador, but it is in this novel where the character is completely defined to the point that he becomes more or less an epic character.

But if there is someone from this period to whom Juan Manuel de Prada feels indebted to, this is without doubt Ramón Gómez de la Serna. His first book Coños is a tribute to Senos, something so obvious that it is almost unnecessary to mention, although it is in Las máscaras del héroe where Ramón reaches such depth that he almost stands for a reenactment of the Ramón that was, and also the one he could have been, similarily to what happens with Gálvez. The truth is that the gravitational center of the novel rotates around both characters, and the narration is a hidden tribute to two key books of that period: La novela de un literato by Rafael Cansinos Assens, and Automoribundia by Ramón.

Later, Juan Manuel de Prada published La tempestad, an incursion into the detective novels, although full of expressionist symbolism like a Giorgione picture exposing a dark world full of meanings in its lights and shades, which was awarded with the Planeta Award. Afterwards, Prada returned with Las esquinas del aire, a thrilling narration that is a beautiful tribute to the sportswoman and writer Ana Martínez Sagi, which was further completed with the book of essays Desgarrados y excéntricos, on which the author goes back once again to this time period and pictures all kind of bohemians, particularly Gálvez and Armando Buscarini.

In his last two novels, La vida invisible and El séptimo velo, he apparently abandons this imaginary world. In the first one, Prada narrates a crazy and disturbed love story incarnated in the figure of the young writer Losada, who discovers the story of Fanny, a woman who disappears without leaving a single clue. In El séptimo velo, a very ambitious novel, the author attempts to recreate a story of love and war in an occupied France applying the weapons of Victor Hugo. Nevertheless, even if these seem to be very far away from the author's early works, the two novels do link with great coherence with the topics he primes: the tearing, the catastrophe of war, treason by denouncement... Behaviors that reach a dramatic, if not monstrous, intensity in our Civil War and in the World War that followed several years later. A period of time especially admired by our author.