Carmen Iglesias Intellectual Autobiography

Carmen Iglesias

  1. The event took place on
Carmen Iglesias and Manuel Ventero
Carmen Iglesias, direction

Carmen Iglesias, Professor of the History of Ideas at the Universidad Rey Juan Carlos, in Madrid, a fellow of the Real Academia de la Historia and the Real Academia Española, and Premio Nacional de Historia de España in 2000, presents her intellectual autobiography in conversation with the teacher and journalist Manuel Ventero. The historian, a specialist in eighteenth-century Europe, will talk about her career as a researcher, including her publications on Rousseau, Montesquieu, Comte, the source of nationalist sentiments and the North-American Enlightenment.

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  1. Carmen IglesiasCarmen Iglesias

    Directora de la Real Academia de la Historia y académica de número de la Real Academia Española, antes fue vocal de la Junta de Gobierno. Es catedrática de Historia de las Ideas Morales y Políticas de la Universidad Rey Juan Carlos de Madrid, antes fue catedrática de Historia de las Ideas y Formas Políticas de la Universidad Complutense de Madrid. Fue tutora de la infanta Dª Cristina de Borbón en la Universidad Complutense de Madrid (1984-1990) y profesora de Historia y Ciencias Sociales del Rey Felipe VI (1988-2005).

    Ha sido directora del Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, consejera nata del Consejo de Estado (1996-2004) y presidenta del Grupo Unidad Editorial desde 2007 a 2011. Es miembro del Consejo de Administración del Patrimonio Nacional, del patronato de la Fundación Duques de Soria, del Patronato del Museo Nacional del Prado y de la Academia Europea de Yuste (Sillón Montesquieu), entre otras instituciones.

    Ha recibido numerosas distinciones como el Premio Internacional de la Académie Montesquieu (1985, por El pensamiento de Montesquieu), la Orden de las Palmas Académicas (1992), la Gran Cruz de Alfonso X el Sabio (1995), la Cruz de Plata de la Orden del Mérito Civil (1995), el Premio Valores Humanos del Grupo Correo de Comunicación (1996), el Premio Lafuente Ferrari de la Asociación de Críticos de Arte de Madrid (1999), el Premio Nacional de Historia de España (2000, por la coordinación de Símbolos de España), el Premio Alfiler de Oro Mujer siglo XXI (2001), el Premio FIES de Periodismo XII Edición (2001), el Premio a la Excelencia de la Federación Española de Mujeres Directivas, Ejecutivas, Profesionales y Empresarias (FEDEPE) (2005) y el Premio “Julián Marías” de Investigación en Humanidades y Ciencias Sociales (2006). Además, en 2014 se le concedió el título de condesa de Gisbert.

    Autora de varios libros dedicados a la Ilustración y la historia de España, entre estos se incluyen Razón, sentimiento y utopía (2006) y No siempre lo peor es cierto. Estudios de historia de España (2009) y la coordinación de Símbolos de España (2000). Ha comisariado exposiciones históricas como Carlos III y la Ilustración (1988), España fin de siglo. 1898 (1998), Ilustración y proyecto liberal. La lucha contra la pobreza (2001), El mundo que vivió Cervantes (2005-2006) y La lengua y la palabra (2013).

    Sobre Montesquieu, ha publicado El pensamiento de Montesquieu (1984, reeditado en 2005).

  2. Manuel VenteroManuel Ventero

    Periodista de profesión, Manuel Ventero es licenciado en Ciencias de la Comunicación por la Universidad de Salamanca y Doctor en Derecho por la Universidad Rey Juan Carlos, donde ejerce como profesor de periodismo.Su carrera profesional se ha desarrollado en Radio Televisión Española. Ha sido Director de los Servicios Informativos de Radio Nacional de España y, con anterioridad, Director territorial en Andalucía. En la actualidad, dirige y presenta en la emisora pública el programa de entrevistas Siluetas. Es autor de los libros Testimonios en torno a la seguridad y la salud en el trabajo (1997) y El sonido de la Constitución. 25 años de historia (2005), y coautor de, entre otros, El periodismo audiovisual frente al terrorismo (2004) y Los comunicadores ante el terrorismo (2004). Ha sido distinguido en dos ocasiones con la Antena de Oro de la Federación de Asociaciones de Radio y Televisión por la dirección y presentación de los programas El sonido de la Constitución (2004) y Siluetas (2009).


Practically a century has passed since the Spain of the 1920's, which was characterized, quoting Ortega, by the ghosts of "particularism" and "disintegration", and even more: by "the absence of the best". The diagnosis proved to be precise for the Spain of the beginning of the 20th century. I leave to the readers the complex task of comparing both periods of history and venturing to draft a catalogue, even if it is short, of the the analogies and differences, always filtered through the passage of time. I dare, though, to advance that this Spain, which still nowadays is "invertebrate", needs of urgent attention and compromise of the intellectuals the size of Carmen Iglesias.

Professor Iglesias asserts "not always the worst is true". But the sentence of Calderón that gives title to one of her books, does not hold a bit of ingenuity, but an incorruptible confidence in the spaniards. Carmen is not a candid person, nor innocent. In her most recent -and bravest- work she warns us about the risks of pessimism and the paralysis that its application provokes, but still believes in mankind. She bets for the future and trusts in the force to transform reality that is inherent to human beings.

Carmen knows history like few, and warns us about the treacherous consequences of the utopias, which shake everything in their selfish and ruthless quest for the "new man"; and suggests tha only goodness is the real utopia; she also prevents us because even now, regardless of the validity of the memories, ideologies are attempting to "save" mankind; and also cites Ágnes Heller, confirming that there is no worst combination than the alliance between utopia and redemption. But she also calms us by asserting with Primo Levi that only the good people are the "incarnation of utopia", clarifying that it is always an individual issue. Thus her interest for the "common people", for specific men and women.

Carmen truly believes in the intelligence and goodness, in the "Hellerian faith": the faith of Ágnes Heller. Being also a member of the Academia de Historia, she recognizes the difficulty to manage the concepts of memory and oblivion, the sinuous search of an almost impossible equilibrium. She believes that "we should remember always to avoid the repetition of terrible things", but she is also persuaded to "avoid becoming the guardians of grudge".

May these lines be the introduction an sign of what we hope will be a rich, erudite, and above all, human, endearing, and exemplary conversation with Carmen Iglesias.