Queen Kelly Silent Cinema Rerun of the cycle "Melodrama and the star system"

Queen Kelly

  1. The event took place on
Vicente Molina Foix

Queen Kelly (La reina Kelly, USA, 1928), by Erich von Stroheim, featuring Gloria Swanson. (100 minutes)

Presented by: Vicente Molina Foix

Queen Kelly, the last film directed by Erich von Stroheim, was produced by Joseph P. Kennedy (the father of the US president) and has the actress Gloria Sawnson starring in it. Its Baroque action takes place in a Central European kingdom, and includes some delirious scenes in the spirits of Sacher-Masoch. The objections posed by the actress to his dare and the lift-of of sound cinema prevented Stroheim from finalizing it, but the version including photographs of the final truncated part will be played.  

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  1. Vicente Molina FoixVicente Molina Foix

    Nació en Elche, es licenciado en Filosofía por la Universidad Complutense de Madrid y en Historia del Arte por la de Londres (UCL), habiendo sido durante casi veinte años profesor, primero de Literatura Española en la Universidad de Oxford y después de Estética en la Universidad del País Vasco.

    Se inició como poeta en la antología Nueve Novísimos de José María Castellet, y ha publicado desde entonces dos libros de poesía: Los espías del realista y Vanas penas de amor. En 2013 apareció su obra poética completa, La musa furtiva (Poesía 1967-2012).

    Autor de nueve novelas, por las que ha obtenido, entre otros, los premios Barral, Azorín y Herralde. Por El abrecartas ha sido galardonado con el Premio Salambó a la mejor novela en lengua castellana y Premio Nacional de Literatura en Narrativa en 2007. En 1997 apareció La edad de oro, recopilación de sus retratos-entrevista antes publicados en El País, diario del que es columnista y colaborador desde su fundación en 1976. En 2007 publicó su ensayo Tintoretto y los escritores, y en 2009 y 2011, respectivamente, las colecciones de novelas cortas y relatos inéditos Con tal de no morir El hombre que vendió su propia cama. Su más reciente obra narrativa es El invitado amargo, escrita con Luis Cremades.

    Varias de sus obras para la escena son Los abrazos del pulpo, El viajero indiscreto, La madre invita a comer, Don Juan último, Seis armas cortas y Lenguas de plata. Es también autor de numerosas traducciones teatrales, entre ellas obras de Bernard Shaw, Edward Albee, Tennessee Williams y Shakespeare. En 2012 se estrenó en el Festival de Mérida su versión de Electra y tres años más tarde su Medea. Su tercera colaboración operística con Luis de Pablo, con un libreto escrito a partir de su novela El abrecartas, tiene ya anunciado su estreno mundial a lo largo del año 2018 en el Teatro Real de Madrid.

    Vinculado desde muy joven al cine, ha sido guionista y crítico, habiendo publicado en ese campo varios libros. Los últimos son El novio del cine y El cine de las sábanas húmedas. En 2001 estrenó Sagitario, su primera película como director y guionista, y en 2010 la seguiría El dios de madera.

    En enero de 2016 ha aparecido Enemigos de lo real. Escritos sobre escritores, una extensa recopilación de sus ensayos literarios.

I have always thought that Erich von Stroheim was the Stanley Kubrick of silent films. There is much that separates them, apart from the time period and the conditions in which they worked; what brings them together is nevertheless their ambition, their thoroughness, almost maniac, in the processes of realization of the films, their wish for independence versus the industrial machinery, and also their taste for formal excess, as well their refined technical wisdom. Regarding his predecessor, Kubrik had the huge luck of success, a situation that allowed him to request and order almost without limits, developing this way a more continuous and popular trajectory than Stroheim. Both of them hold a very significant place in the history of cinema due to their own merits.

Queen Kelly, even in its incomplete and frustrated -considering the original intentions of its author- state, is still a fascinating work; for me the cenit of this great master's career. Mostly located in one of those Central European courts of the unhealthy operettas he liked to evoke, the story of the prince in love with an orphan who ends up as the "madame" of a brothel in Africa does not miss any of the mechanisms of the melodrama, but goes beyond them thanks to the subtile richness of the story, the never gratuitous sumptuousness of the scenery, and the drawing of characters -innocent or twisted- that remain engraved in the memory of the viewer. This film contains some of the capital sequences on the filmography of this Viennese filmmaker, among them, the daring courtship of the main couple around the lingerie of the girl, the kidnapping in the convent, and the expulsion of Kelly from the royal palace. In this cycle we present the movie not with the falseness of the sound version that Gloria Swanson attempted, but could never premier, in 1931, but with the original music written by Adolf Tandler. We will see the totality of the "authetic" material (almost 100 minutes) of the movie that would put Erich von Stroheim's career to an end, at the same time it consecrated him as a dammed, but also imperishable, legend of Hollywood.

Vicente Molina Fox