Courtly love or the most literary of loves Lecture Series Four emotions

Courtly love or the most literary of loves

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José Enrique Ruiz-Doménec

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  1. José Enrique Ruiz-DoménecJosé Enrique Ruiz-Doménec

    Nació en Granada. Es catedrático de Historia Medieval y director del Instituto de Estudios Medievales en la Universidad Autónoma de Barcelona. Académico numerario de la Real Academia de Buenas Letras y de la Reial Acadèmia de Doctors de Catalunya. Fue elegido el representante español en la comisión de “veintisiete historiadores para Europa”, uno por país de la Unión Europea.

    Es autor de varios centenares de artículos en las más prestigiosas revistas internacionales y de en torno a una cuarentena de libros, los últimos: Escuchar el pasado, 2012; Europa, las claves de su historia, 2010, varias veces reeditado y traducido al francés; Catalunya, España. Encuentros-desencuentros, 2011; Personajes intempestivos de la historia, 2011; y Entre historias de la Edad Media, 2011.

    En 2012 ha sido nombrado titular de la cátedra Edmundo O´Gormann en Méjico, cátedra que por primera vez es concedida a un europeo. También ha ejercido de guionista y director de documentales para televisión.

What is courtly love, that fascinating literary storm that began in the last third of the 12th century? A rebellion of modern sensibility against past ways of life; it is clear that it was the invention of some great writers of that time period, but it is also clear that since then it has become a European cultural and social referent until our days. It found a privileged expression in the poetry of the troubadours and even in Dante, and above all, in the novels linked to knighthood, its preferred tales.

The creation of the exemplary figures to explain the world of emotions allowed that some genius, the most original, got interested in describing and deciphering love as the most privileged realm of human behavior, of the most durable heartbreaks, of the illusions, of the hopes. All of them careful with the value of each word, seduced by the imagination of their own characters, they attempted to overcome the frontiers of reality distinguishing fiction from pretense. All of them conceived literature as way to understand an emotion that has not abandoned us since the time it was discovered.