Literature and flamenco: anonymous and forgotten songs Lecture Series A journey through Flamenco

Literature and flamenco: anonymous and forgotten songs

  1. The event took place on
Félix Grande

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In the year 1881 Antonio Machado y Álvarez, Demófilo, recommended that "true artists pay attention to the vast and beautiful treasures found in this spontaneous poetry, which is thus priceless on the market, and doesn’t follow any law other than that of expressing the most intimate sentiments of the heart and the clearest and most tenacious ideas of understanding in all of their purity". Supporting his argument about the poetic grandure of the flamenco coplas, he also made a call "to lay claim to the people’s right to be considered as an important factor in the culture and civilization of Humanity".

In 1922 Federico García Lorca wrote "one of the marvels of cante jondo, apart from its melodic essence, consists of its poems, which are astonishing. The most infinite scales of Pain and Sorrow [are] placed at the service of the purest and most precise expression. There is nothing, absolutely nothing like it in all of Spain, neither in style, nor atmosphere, nor emotional justness ( …) There is nothing comparable to these songs in delicacy and ternura, and I must insist again on the infamy that is being committed by relegating them to oblivion".

Ninety years after García Lorca wrote this elogy and that fulminating word ("infamy") very few poets and scholars have fought against this long-standing injustice: Luis Rosales, Alberto Fernández Bañuls and Eduardo Pérez Orozco, Francisco Gutiérrez Carbajo, José Manuel Caballero Bonald, Francisco José Cruz, José Luis Ortiz Nuevo, Antonio Hernández... But those who decide which poetic traditions should be studied and praised at university continue to overlook the Cancionero Anónimo Olvidado, one of the most spine-chilling poems in the history of Spanish poetry, both in its art and popular traditions.

  1. Félix GrandeFélix Grande

    Poeta, narrador y ensayista español (Mérida, 1937 – Madrid, 2014). En 1961 entró a formar parte de la revista cultural Cuadernos Hispanoamericanos, en donde trabajó durante treinta y cinco años, trece de ellos como director. Durante los años 1969-71 dirigió la colección de libros "El puente literario", de la editorial Edhasa. Ha viajado por unos treinta países, entre ellos casi todos los iberoamericanos, como conferenciante sobre poesía, sobre flamenco y sobre otros temas culturales. Ha dirigido cursos sobre flamenco en varias universidades y otras instituciones españolas. Su obra ha sido traducida a una docena de idiomas. En 1997 fue nombrado miembro correspondiente de la Academia Norteamericana de la Lengua Española. Ha obtenido, entre otros, los premios de poesía "Adonais" (1963), "Casa de las Américas" (1967), Nacional (1978) y Nacional de Flamencología (1980). En 1998 y por votación popular coordinada desde la revista El Olivo, a la que enviaron su voto miles de estudiosos e interesados en el tema, fue proclamado el mejor escritor de temas flamencos. En 2004 le fue otorgado el Premio Nacional de las Letras Españolas. En 2005 se le otorga la Medalla de Oro de Castilla-La Mancha. En 2009 es nombrado miembro de número de la Real Academia de Extremadura de las Artes y las Letras.

    Entre sus libros destacan: Poesía, Blanco Spirituals (1967, 1968, 1971, 1977, 1986, 1989, 1998 y 2011) y Las rubáiyátas de Horacio Martín (1978, 1979, 1986, 1989, 1990, 1998 y 2011). En novela: La balada del abuelo Palancas (2003. Ocho ediciones). Ensayo: Memoria del flamenco (1979, 1981, 1995, 1999, 2001 Y 2006), Agenda flamenca (1985 y 1992), García Lorca y el flamenco (1992) y Paco de Lucía y Camarón de la Isla (1998). En 2010, incorporó su nuevo poema La cabellera de la Shoá en la antología Biografía y en 2011 publicó Libro de familia.