The return to Camelot. Arthurian legend and the romanticism of the Victorian age Lecture Series The Medieval origins of the European novel

The return to Camelot. Arthurian legend and the romanticism of the Victorian age

  1. The event took place on
Carlos García Gual

Multimedia

  1. Carlos García GualCarlos García Gual

    Catedrático emérito de Filología Griega de la Universidad Complutense de Madrid. Ha sido vicerrector de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) y presidente de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada (SELGYC). Ha dirigido la colección griega de la Biblioteca Clásica de Gredos –de la que es creador–.

    Ha traducido a numerosos autores clásicos, entre los que se encuentran varios diálogos de Platón, tragedias de Eurípides, la Política de Aristóteles, El viaje de los Argonautas de Apolonio de Rodas, la Odisea de Homero, Vidas y opiniones de los filósofos ilustres de Diógenes Laercio y Vida y hazañas de Alejandro del Pseudo Calístenes, por el que recibió el Premio de Traducción Fray Luis de León en 1978. En 2002 recibió el Premio Nacional a la Obra de un Traductor por su trayectoria.

    Es autor de numerosos ensayos sobre temas helenísticos y mitológicos (Epicuro, La secta del perro, Los siete sabios (y tres más), La filosofía helenística, Prometeo: mito y literatura, Mitos, viajes, héroes, Diccionario de mitos, La venganza de Alcmeó, Sirenas. Seducciones y metamorfosis, Enigmático Edipo. Mito y tragedia y La muerte de los héroes) y medievales (Historia del rey Arturo y sus nobles y errantes caballeros de la Tabla Redonda), además de literatura comparada (La Antigüedad novelada y El zorro y el cuervo) y ensayos críticos (Sobre el descrédito de la literatura y otros avisos humanistas y Apología de la novela histórica).

    Actualmente, es editor y colaborador de la revista Historia National Geographic y miembro de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona. En 2017 fue elegido como miembro de número de la Real Academia Española.

Who could have foreseen the resurrection of the cult to King Arthur and his knights in the prosaic mercantile middle class of Kensington in the Victorian era? Who could have imagined that the Widowed Queen would listen with rapture the plaintive voice of the official poet of the court singing the deeds of Lancelot and his love with Geneva? As J.H. Plumb would write (in his book The Death Of The Past), the longing of Victorian England for recovering the medieval and mythical world of courteous and knightly Camelot was a historical phenomenon extremely surprising. Medieval castles, tournaments, armor, emblems and knightly manners became fashionable again in notorious contrast to the dominant bourgeois tendency and rapid and overwhelming modernity of the nineteenth-century England, the most prosperous nation due to its industrial and commercial progress. What a strange longing of a fantastic and medieval past, which with an impressive success fostered the most famous writers and artists! Walter Scott with is novels. L.A. Tennyson with his melancholic Idylls of the King, the PreRaphaelian painters, and the Neogothic architecture in fashion, all evoked the splendor of the ancient Camelot, and the elegant courtiers simulating "chivalrous gentlemen" of a new knightly empire. Le Morte d'Arthur by Thomas Malory was still and emotive and popular reading. In his tomb, prince Albert lied covered by a medieval armor equivalent to the Black Prince.

Remembering that ghostly evocation, so British and full of modernity, of the fabulous knightly universe, in nostalgia and twilight homage, can invite, I believe, to some reflections about the strange fascinations of the literary tradition.