The Doll Silent Cinema Comedy Film

The Doll

  1. The event took place on
Eduardo Rodríguez Merchán

The Doll (Die Puppe,1919), by Ernst Lubitsch (65')
Presentation: Eduardo Rodríguez Merchán


German film by Ernst Lubitsch, starring Ossi Oswalda and Hermann Thiming. In stylised sets typical of a fable, an aristocrat threatens to disinherit his shy nephew if he doesn’t get married. The latter tries to please him by marrying a life-size doll, although she turns out to be less innocent than he thought. The film is a very original and entertaining dramatisation of an episode of the so-called “war of sexes” during the years in which Sigmund Freud developed his theories about the conflictive secrets of human sexuality in Vienna.


On Saturday, the video of the presentation recorded the day before will be shown.

Multimedia

  1. Eduardo Rodríguez MerchánEduardo Rodríguez Merchán

    Nació en Madrid en 1953. Catedrático de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad Complutense de Madrid, imparte diversas materias como Historia del Cine Español e Historia de la Fotografía. Ha sido vicedecano y secretario de la Facultad de Ciencias de la Información (1993-97) y vicerrector de Extensión Cultural, Deportes y Publicaciones de la Universidad Complutense de Madrid (1997-1999 y 2001-2004). Ha sido profesor invitado en distintas universidades españolas y extranjeras: entre ellas Salzburgo, Buenos Aires, Nacional de La Plata y Sorbonne Nouvelle-Paris III, donde en 2011 ha sido también investigador invitado.

    Ha ejercido como crítico de cine durante 25 años en diversas publicaciones como La Calle, Manhattan, Mayo, Guía del Ocio, Cinerama y Diario 16; y ha sido comentarista cinematográfico en la emisora Onda Madrid y en la revista Comunidad Escolar. También fue jefe de prensa de la Semana Internacional de Cine de Valladolid y delegado en Madrid del Festival de Cine Español de Málaga. Ha actuado como jurado en varios festivales internacionales, entre ellos el de La Habana (Cuba). Durante los años 80 ejerció como asesor ejecutivo de los ministros de Educación y Ciencia, Javier Solana y José María Maravall. Es miembro de la Academia de Artes y Ciencias Cinematográficas de España desde 1992. Es autor de una docena de libros sobre cine e historia y más de un centenar de artículos monográficos sobre cine y fotografía en revistas académicas. Ha dirigido 17 tesis doctorales sobre Comunicación Audiovisual y más de 20 tesinas y trabajos de investigación para la obtención del Diploma de Estudios Avanzados (DEA). Es codirector del reciente Diccionario de Cine Iberoamericano (2012), compuesto por diez volumenes con un total de 10.000 páginas.

Die puppe (1919) is a very representative movie of the Berlin period of the most brilliant German director Ernst Lubitsch, who three years later would exile to Hollywood to complete a brilliant cinematographic career in America. With this movie we will initiate the series of comical silent films that pretends traveling along ten year of a period in which cinema was reaching an extraordinary creative maturity, which was truncated with the arrival of sound films. Lubitsch  draws with precision and much imagination a fable which, under the appearance of an innocent tale, hides some of the most subtile stylistic elements of the famous director of Ninotchka (1939) or of To be or not to be (1942): a ruthless satire that, nevertheless, does not give up charm, a stark but elegant irony, the game of sexual attractions and love affairs, etc. With very bold stylistic and narrative contributions, but never forgetting the paradigms already settled in the silent comedy like the usual slapstick jokes and cinematographic clowning, Die puppe tells a bizarre story that obliges us to think about social role of humans and their miseries. An ambiguous and bland young man, a noble worn and decrepit, lewd and lying monks, a doll automata builder, and his shameless daughter conform a cast of characters who -as it is common in Lubitsch's cinema- are decisive and better structured that the plot supporting their adventures.