Toledo Cathedral: Tradition and the Avant-Garde Lecture Series Gothic Cathedrals

Toledo Cathedral: Tradition and the Avant-Garde

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Javier Martínez de Aguirre

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  1. Javier Martínez de AguirreJavier Martínez de Aguirre

    Catedrático del Departamento de Historia del Arte I (Medieval) de la Universidad Complutense de Madrid. Ha orientado su investigación preferentemente hacia la problemática de la promoción artística medieval, el estudio de obras románicas y góticas hispanas, y el conocimiento de las formas y usos de los emblemas heráldicos entre los siglos XII y XV. Entre sus campos de interés se cuentan así mismo la asimilación y difusión de fórmulas constructivas y figurativas, la iconografía, la dimensión social del artista y del hecho artístico, y la intervención en conjuntos monumentales. Dirige el grupo de investigación “Arquitectura áulica en la España medieval” de la Universidad Complutense de Madrid, donde actualmente es investigador principal del proyecto "Arte y reformas religiosas en la España medieval". Entre sus libros cabe señalar Arte y monarquía en Navarra 1328-1425, 1987; Emblemas heráldicos en el arte medieval navarro, 1996, y El escudo de armas de Navarra, 2000, ambos en colaboración con F. Menéndez Pidal; El arte románico en Navarra, 2002, con C. Fernández-Ladreda (dir.) y C. Martínez Álava; El palacio real de Pamplona, 2004, con J. Sancho; y Torres del Río, iglesia del Santo Sepulcro, 2004, con L. Gil, etc. Ha sido coordinador científico de la Enciclopedia del Románico en Navarra, 2008, 3 vols., y de la Enciclopedia del Románico en Zaragoza, 2011, 2 vols. Autor de numerosos capítulos en obras colectivas y artículos en revistas especializadas, entre sus estudios sobre catedrales góticas españolas se encuentran los dedicados a las de Pamplona, Sevilla, Palencia y Toledo.

Since the beginning of its construction, the Gothic cathedral of Toledo featured unconventional dialogues between the most advanced formulas of ultra-Pyrenean architectural renovation and the still firm ideas taken from Spanish traditions. The existence of an earlier Great Mosque, the condition of primatial see, the symbolism associated with the capital status of the Visigothic kingdom, the existence of spaces legendarily associated with miracles, the personalities and interests of the developers and the training and skills of the builders conditioned the special development of this great building throughout the thirteenth, fourteenth and fifteenth centuries. The initial project for the church, who first stone was laid in 1226, suggested an original solution for the chevet, with double ambulatory, multiple perimeter chapels and triforium in the inner ambulatory, which is connected with one of the great “families” of the French gothic period: that hailing from Bourges. But the construction introduced significant novelties with respect to its predecessors, in that it was enriched with traditional Toledan and Moorish columns and arches. The ambitious chapels of Saint Ildephonsus, Saint Peter and St James, the tower and the missing royal chapel are cause for reflection about the constant adaptation of avant-garde solutions to the local traditions and the specific circumstances of each commission and historical period.